איך להעריך האם שווה לקנות אתר מבחינת SEO ?
תנועה
אז אם מתחילים בתנועה, הדרך הכי פשוטה לבדוק את האתר היא באמצעות SimillarWeb או SEMRush. בשני האתרים האלו אתם יכולים לראות גם את המתחרים העיקרים של האתרים הללו בהסתמך על מילות המפתח ושיוך הקטגוריה שלהם, מה שנותן לכם רושם כללי על החוזק היחסי שלהם.מילות מפתח ומיקומים
עוד דבר שחשוב לבדוק הוא מהם המיקומים של האתר בגוגל. למרות שיש כלים שיכולים לזהות את המילים הכי מקודמות באופן אוטומטי (ביניהם SEMRush...), הכי יעיל לעשות שיטוט קצר באתר ולנתח את מילות המפתח בעמודים הראשיים באמצעות בדיקה של תגי המטה. יש כמה תוספים לכרום או פיירפוקס שעוזרים מאוד במלאכה, ביניהם SEOQuake. אין זה משנה אם באתר בוצע קידום אורגני פעיל או שהוא צבר פופולאריות וכח עם הזמן – כל עוד הוא מגיע עם "נדוניה" של נוכחות מרשימה במנועי חיפוש – זה יתרון גדול מן הסתם למי שרוכש אותו. לאחר שיש לנו את מילות המפתח הכי ממוקדות שיכולנו למצוא, הגיע הזמן להשתמש בכלי לבדיקת מיקומים. יש המון כלים כאלו בשוק, חלקם יתנו לכם לבדוק מספר מצומצם של מילות מפתח ואתרים בחינם. יש לבדוק גם כיצד המילים האלו מקודמות בתוך האתר: האם יש מספר גדול של קישורים פנימיים עם המילים האלו? מהן הצפיפות שלהן בטקסט? האם יש עמודים ממוקדים באופן מוגזם שהתוכן שלהם דל? ("צימרים ליד הכינרת"). כל אלו יכולים להעיד על שיטות קידום מהירות שלא יוכיחו את עצמן בטווח הארוך.עוד מאמרים מהאתר:
קישורים
הרוב המכריע של האתרים שנמצאים במקומות גבוהים (בעיקר על תחומים תחרותיים) מקבלים קישורים מאתרים אחרים, אך פרופיל הקישורים הזה משתנה מאתר לאתר: ישנם אתרים עם הרבה קישורים מאתרים פחות טובים באופן יחסי וישנם אתרים עם מעט קישורים יחסית, אבל כאלו שמגיעים מאתרים באיכות גבוהה.העניין הוא שלצד האתרים שמקודמים בשיטות לבנות, יש הרבה אתרים שמקודמים בשיטות שחורות, במיוחד אם מישהו רוצה למכור אותם במהירות לפני שהוא יקבל את המכה מגוגל. לכן, בדיקת פרופיל הקישורים הוא אולי הדבר הכי חשוב שצריך לבצע כדי לא ליפול בפח.
בדיקה ידנית של הקישורים היא לא מעשית בדרך כלל וגם הכלים של גוגל מספקים מידע חלקי. במקרים כאלו רצוי מאוד להשתמש בכלים שנועדו במיוחד למטרה הזו ויכולים לספק הערכה של רמת האמינות של הקישורים. שני הכלים המובילים בשוק הם Moz ו-Majestic. חשוב לשים לב במיוחד לקישורים שמגיעים ממדינות זרות. מבין כל כלי ה-SEO, אלו שני הכלים היקרים יחסית וגם החבילה הזולה ביותר עולה כמה עשרות דולרים לחודש. מצד שני, בהנחה שאתם מתכוונים לבצע רכישה בכמה אלפי שקלים לפחות ולבדוק יותר מאתר אחד, זו השקעה שכנראה תחזיר את עצמה.
רשתות ספאם שנוצרות באמצעות קישורים
מלבד קידום אתרים שחור באמצעות קישורים נכנסים, הרבה אתרים שרוצים לעשות עליהם רווח מהיר הם אתרים שמקשרים לאתרים אחרים בתוך רשת או מעגל של אתרים, וגם כאן יש סיכוי גדול למדי שמדובר ברשת לא כשרה.במקרה הזה יש לבדוק קישורים יוצאים באמצעות תוכנה כמו Screaming Frog. לא תמיד הקישורים היוצאים הללו נמצאים במקומות כל כך קלים ומי שמוכר את האתר עשוי לרצות להסוות אותם בשביל שהם לא יימחקו על ידי הבעלים החדשים.
מספר עמודים מאונדקסים
הזחלן של גוגל הוא הרבה יותר מפותח מאשר בעבר ואין לו בעיה לסרוק את הרוב המכריע של האתרים. עם זאת, לפעמיים עדיין קורה שישנם באתרים חסימות או בעיות אחרות שמונעות מגוגל לסרוק חלק מן הדפים. גם שרת לא מספיק טוב יכול לגרום לבעיות של סריקה. אפשר לבדוק מיהו שרת האחסון באמצעות קבלת פרטי ה-DNS של האתר (באותו מקום שבו בודקים את מי שרשם אותו). כמו כן, יש שירותים כמו SiteUpTime שבודקים מהם אחוזי הזמינות של האתר, ורצוי שהם יהיו באזור ה-99% וכמה שיותר קרובים ל-100%...אתם יכולים לבקש מידע מה-Search Console כדי לראות מהו היחס בין מספר העמודים שנשלחו לגוגל דרך מפת אתר ובין מספר האתרים שהוא שמר אצלו בפועל. אפשר גם להשתמש בפקודה site: ישירות בתוך גוגל, כאשר אחריה רושמים ישירות את הדומיין (בלי HTTP) , אך היא מדויקת פחות וללא תיתן לכם עוגן להתייחס אליו.
Google Analytics
Google Analytics הוא ללא ספק אחד הכלים היותר שימושיים כאשר רוצים להעריך את החוזק של האתר: בין היתר, אפשר למצוא את נפח התנועה המדויק, את העמודים הפופולאריים ביותר וכמה זמן הגולשים נשארים באתר.העניין הוא שלא בטוח שהמוכר יסכים לתת לכם גישה מלאה או אפילו חלקית ל-Analytics בגלל סיבות ברורות של חשש מפני ניצול על ידי מתחרים. לכן, הדבר הכי טוב לעשות הוא לבקש לראות לפחות כמה צילומי מסך של הנתונים העיקריים. כך גם תוכלו לדעת עד כמה המוכר מוכן ללכת לקראתכם.
דברים נוספים שצריך לבדוק:
ענישה – האם לאתר היו עונשים בעבר? אם יש עונשים שעדיין לא התייחסו אליהם (וכדאי מאוד שלא יהיו...), הם מופיעים ב-Search Console. גם ל-SEMRush יש כלי בשם Sensor שמראה את נפח החשיפה של האתר בגוגל ויכול לחשוף שינויים חדים. על שם מי האתר רשום – רק כדי להיות בטוחים שהאתר באמת קשור למוכר ולא למישהו אחר... אם הדומיין ישראלי, קל לבדוק זאת באמצעות כל אחד מן הרשמיים המוסמכים. אם הדומיין הוא בין-לאומי, לפעמיים הפרטים לא יהיו חשופים באופן ציבורי... בעיות אבטחה – לא תמיד אפשרי לזהות בעיות אבטחה רק על סמך אזהרות של הדפדפן או תוצאות החיפוש של גוגל. ב-Search Console אפשר לראות אם יש באתר בעיות אבטחה ספציפיות.אם האתר מאחסן פרטים רגישים, אפילו "רק" סיסמאות של משתמשים, יש לבדוק שתעודת ההצפנה שלו (SSL) תקפה ועד מתי בדיוק.
כותב המאמר הוא דניאל זריהן
דניאל מומחה בשיווק באינטרנט, קידום אתרים ומיקסום יכולות של כל אתר אינטרנט :)
אהבתם? עזר לכם? שתפו: