שלושת הגורמים המשפיעים ביותר על ערך אתר אינטרנט

שלושת הגורמים המשפיעים ביותר על ערך אתר אינטרנט
Rated 5.00/5 based on 4 reviews
כאשר אנו שוקלים מהם הדברים שהופכים אתר לבעל ערך, ישנם הרבה גורמים שאפשר לשקלל. למרות שאנו יכולים ליצור רשימה של עשרות גורמים המשפיעים על אתרים שונים, שכן אין שני אתרים זהים, קשה להצביע על תבנית מסויימת אחת עם הגורמים אליהם עלייך לשים לב אליהם. לכל אתר יש את הסיפור שלו.
במקום לדשדש בין אינספור הגורמים המשפיעים על עליית או נפילת הערך הסופי, אני רוצה לנקוט בגישה שונה ולהסתכל על הדברים המשפיעים ביותר בראיה קצת יותר רחבה. לפי הראיה הזאת, כל אחד מהגורמים המשפיעים על ערך יכולים להיות מקוטלגים תחת אחת משלוש קטגוריות על:
  • סיכון
  • סיכויי צמיחה
  • אפשרות העברה



ההשפעה הראשונה: סיכון
המשפיע העיקרי הראשון הוא סיכון, וסביר להניח שזו הקטגוריה המשפיעה ביותר מבין השלושה. כאשר שוקלים האם לקנות אתר / עסק או לא, הסיכון תמיד יהיה החלק המשמעותי ביותר של דעת הקונים הפוטנציאליים. זאת משום שלקונים יש כל כך הרבה מה להפסיד אם העסק נכשל. אם העסק נכשל כאשר הוא בבעלותך, אתה מאבד את ערכו, כמו גם את ההכנסה ממנו (וזה בהחלט יהיה דבר רע מאוד).

לעומת זאת, אם קונה רוכש את אתרך, והעסק נכשל במהירות לאחר הקנייה, לא רק שהוא מאבד את ערך העסק בתוספת ההכנסה, אלא גם את סכום הכסף שהוא השקיע בעסק מלכתחילה. זאת משום שרוב הקונים ירכשו את האתר שלך במכפיל הרווח השנתי שלו.
זו הסיבה שהקונה כל כך רגיש לסיכון. עם כמות כה גדולה של הון המושקע מראש, קונה יסתכל על כל היבט באתר האינטרנט שלך על מנת לוודא שהוא מייצר תשואה חיובית תוך הגנת ההשקעה הראשונית ככל האפשר. לכן, כאשר הוא נתקל בסיכון אשר לדעתו הינו ברור ומיידי לאתר, זה יהיה מקום ללחץ כבד כלפי מטה על ההערכת השווי של האתר.

ההשפעה השנייה: סיכויי צמיחה
אם לסיכון יש את היכולת להציב לחץ כבד על ערך האתר שלך, לסיכויי צמיחה יש את היכולת להעלות משמעותית את ההערכה שלך. באופן כללי, קונה רוכש אתר בעיקר בגלל חיפוש אחר תשואה. זו הסיבה שאתר בעל סיכויי צמיחה חזקים קורץ לקונים. ניקח דוגמא לקונה שרכש אתר אינטרנט בשווי ₪300,000. בדוגמא זו, אנו מניחים שהאתר מייצר רווחים של של ₪100,000 בשנה, ולכן במידה וכל הדברים יישארו שווים, הקונה יצטרך להמתין 3 שנים כדי להרוויח בחזרה את ההשקעה המקורית שלו. בואו נניח לרגע שכל הדברים לא יישארו שווים, וכי הבעלים החדשים יגדיל במהירות את הרווחים לכדי ₪150,000 בשנה. עכשיו, במקום לחכות שלוש שנים על מנת להרוויח בחזרה את ההשקעה המקורית, הקונה צריך רק לחכות שנתיים. בנוסף, ערך העסק גדל באופן משמעותי.

כמובן, אפשר לטעון שכמעט בכל עסק יש פוטנציאל לצמיחה, ולכן חשוב שנבצע הבחנה לגבי מה מוסיף ערך לעסק שלך ומה לא. יש להבחין בין "סיכויי צמיחה" ל-"פוטנציאל". בהבחנה זו, פוטנציאל פשוט מסתכם בספקולציות ללא כל בסיס, וסיכויי צמיחה הן ספקולציות עם מספר עובדות וראיות. לדוגמא, עסק שגדל ב-10-15% משנה לשנה במשך 5 השנים האחרונות הינו בעל סיכויי צמיחה אמיתיים המבוססים על ההיסטוריה שלו. מצד שני, טענה כי קונה יכול לגדל את העסק ב-150% "אם מישהו פשוט ישקיע בשיווק" נופלת לתוך קטגוריה שאינה ספציפית וספקולטיבית של "פוטנציאל".
עם זאת, סיכויי צמיחה אינם מוגבלים רק להיסטוריית צמיחה. מקורות הכנסה שבבירור לא נוצלו כראוי, שדרוגי הכנסות ברורים, ותחומים אחרים יכולים להוות סיכויי צמיחה אמיתיים. באופן כללי, ככל שתדגים בצורה ברורה יותר כיצד קונה יכול לחוות צמיחה, כך הערכת השווי תושפע באופן חיובי.

ההשפעה השלישית: אפשרות העברה
האם האדם הקונה את העסק שלך יכול לנהל את פעולות היום היום של העסק בקלות? כאשר המעבר הזה הופך להיות קשה יותר (או יקר יותר), ערך האתר שלך צונח. קונים שואלים את עצמם מספר שאלות בעת הערכת רכישה של אתר אינטרנט, למשל:
"האם אני יכול לנהל את העסק הזה ביעילות?"
"האם הריווחיות תישמר?"
"כמה זמן ייקח לי ללמוד את העסק הזה?"
"האם הלקוחות יישארו נאמנים לבעלים חדשים?"
"האם הספקים ייתנו לי את אותם התנאים?"
"האם אני מוסמך לנהל את העסק הזה?"
וכולי וכולי.

זהו תחום בו בעלי אתרים רבים נופלים למלכודת: הם הופכים ללב והנשמה של העסק. הם הופכים להיות הפנים של העסק, והמנוע שמריץ אותו. כאשר רוכש פוטנציאלי מנסה לחזות את העסק ללא הבעלים הנוכחי, נהיה ברור כי העסק מסתמך במידה רבה על תרומתו של הבעלים הנוכחי. בנוסף לשאלה האם הם באופן אישי יתאימו לבעלות על העסק שלך, עלולים להיות מכשולים נוספים אשר יהפכו את מעבר העסק לקשה: דמי רישוי מיוחדים, רישיונות תוכנה יקרים, דרישות ספק ייחודיות (כגון חיוב חנות פיזית עבור הצגת קו מוצרים), ומכשולים אחרים אשר עלולים להוריד את ערך אתרך.

בחן את עצמך
בעוד אתה חושב על ערך אתרך וכיצד תוכל להפוך אותו לנכס בעל ערך רב יותר, קח צעד לאחור והסתכל על התמונה הגדולה יותר.
האם הקונה רואה באתרך סיכוי לסכנה? האם הקונה יכול לראות את עצמו מפעיל את האתר ברמת פעילות יום-יומית? האם הוא מקבל תמורה מספיקה על ההשקעה שלו?
מה לגבי צמיחה? האם הוא יכול לסמוך על בניית והרחבת העסק מעבר למה שהוא עכשיו, או שישנה אפשרות רק להפקה של הכנסה מוצקה?
בעוד אתה מעריך את שלושת המשפיעים הרחבים הללו, סיכון, סיכויי צמיחה ואפשרות העברה, כנראה שתמצא עוד עשרות אלמנטים ספציפיים יותר בעסק שלך אשר משפיעים על ערכו. אלה יהפכו במהירות לנקודות הלחץ בו עלייך להתמקד על מנת למקסם את ערך אתר האינטרנט שלך.


אהבתם? עזר לכם? שתפו:
הכותב: נרן אשכנזי
יזם ומשקיע סיריאלי בעל ותק של 15 שנה בתחום האינטרנט, יזמויות ותוכנה. מתמחה בעיקר בשוק B2B הבינלאומי. בין השאר מייסד אתר פלופ, מלווה את קהילת ההשקעות באתרים בישראל ומייעץ ליזמים. מעורב באופן אישי בהשקעות בסכום כולל של מעל למיליון דולר בשנים האחרונות באתרי אינטרנט בלבד. תמיד פתוח לשמוע או לייעץ לגבי יזמויות מעניינות, אקטיביות או פסיביות.
שכחת שם משתמש או סיסמה?

מלא את כתובת המייל שלך ותוכל לקבל סיסמה חדשה

×
יצירת קשר עם משקיעים, יזמים ומומחים פתוחה למנויים בלבד

שליחת הודעות פרטיות בלתי מוגבלות לחברים באינדקסים ניתנת בעלות סמלית של ₪365 לשנה (תשלום חד פעמי).

עליך להיות מחובר בכדי לרכוש את המנוי

התחבר / הרשם


×
פעולה זו פתוחה למנויי מועדון פלופ

חלק מהתכנים ומהפונקציונליות באתר זמינים לחברי מועדון בלבד.

מועדון פלופ פותח דלתות להזדמנויות להשקעות ושיתופי פעולה שלא אפשריות לחברים ולגולשים האחרים וניתן בעלות סימלית של ₪99 לשבוע או ₪365 לשנה (תשלום חד פעמי).


פרטים נוספים והרשמה

×



כניסה לרשומים

שכחתי סיסמה     תנאי שימוש

×

או

יצירת חשבון חדש

אני מסכים/מסכימה לתנאי השימוש באתר

×
ברוכים הבאים לאתר פלופ

אתר פלופ הוא זירה המקשרת בין קונים ומוכרים בעולם האינטרנט והעסקים.

כאן תוכלו למצוא בין השאר:
אתרי אינטרנט למכירה עסקים למכירה השקעות / שותפויות

התחבר בכדי להנות ממירב התכנים באתר:

×
Live Chat Software