7 צעדים חשובים במכירת העסק שלך
1. סיבות המכירה
החלטת למכור את העסק שלך. למה? זוהי אחת השאלות הראשונות שהקונה פוטנציאלי ישאל. בעלים מוכרים את עסקיהם לרוב עקב הסיבות הבאות:
- פרישה
- סכסוכי שותפות
- מחלות ומוות
- עבודה רבה מדי
- שעמום
בעלים מסוימים שוקלים את מכירת העסק כאשר הוא אינו רווחי, אך זה עלול לגרום למשיכת קונים להיות קשה יותר. שקלו את יכולתו של העסק למכור, המוכנות שלו והעיתוי שלך. ישנן תכונות רבות שיכולות להפוך את העסק שלך למושך יותר, ביניהן:
- רווחי מוגדלים
- נתוני הכנסה עקביים
- בסיס לקוחות חזק
- חוזה גדול שמשתרע על פני כמה שנים
2. עיתוי המכירה
התכוננו למכירה מוקדם ככל האפשר, רצוי שנה או שנתיים מבעוד מועד. ההכנה תסייע לשפר את הדוחות הכספיים, המבנה העסקי ובסיס הלקוחות על מנת להפוך את העסק לרווחי יותר. שיפורים אלה גם יקלו על המעבר עבור הקונה וישמרו על פעילות חלקה של העסק. (ודא שהעסק שבנית ממשיך לשגשג הרבה אחרי שעזבת את ההגה).
3. הערכת שווי עסק
ֿבשלב בא, תרצה לקבוע את שווי העסק שלך על מנת לוודא שאינך מתמחר אותו במחיר גבוה מדי או נמוך מדי. אתר שמאי עסק בכדי לקבל הערכה. השמאי יכין הסבר מפורט של שווי העסק. המסמך יביא אמינות למחיר המבוקש ויכול לשמש כמדד למחיר הרישום שלך.
4. מכירה בכוחות עצמך לעומת מכירה באמצעות ברוקר
מכירת העסק בכוחות עצמך תאפשר לך לחסוך כסף ולהימנע מתשלום העמלה עבור הברוקר. זהו גם המסלול הטוב ביותר כאשר המכירה היא לבן משפחה מהימן או עובדים נוכחיים. בנסיבות אחרות, ברוקר יכול לסייע לפנות זמן עבור שמירה על קשר וניהול העסק, שמירה על המכירה שקטה וקבלת המחיר הגבוה ביותר (כיוון שהברוקר ירצה למקסם את העמלה שלו או שלה). דון בציפיות ופרסומות עם המתווך ושמור על תקשורת קבועה.
5. הכנת מסמכים
אסוף את הצהרותיך הפיננסיות והחזרי המס משלוש עד ארבע השנים האחרונות ועיין בהם עם רואה חשבון. בנוסף, צור רשימה של ציוד הנמכר עם העסק. כמו כן, צור רשימה של אנשי קשר הקשורים לעסקות מכירה ואספקה, ומצא כל ניירת רלוונטית כגון החכירה הנוכחית שלך. צור עותקים של מסמכים אלה עבור קונים פוטנציאליים מתאימים.
חבילת המידע שלך צריכה גם לספק סיכום המתאר כיצד העסק מתנהל ו/או מדריך הפעלה על הניהול עד כה. ברצונך לוודא שהעסק ייצוגי. כל תחומי עיסוק או ציוד שבור או לא מתפקד צריך להיות מתוקן או מוחלף לפני המכירה.
6. מציאת קונה
מכירת עסק יכולה לקחת בין שישה חודשים לשנתיים בהתאם לעסק.
מציאת הקונה הנכון יכולה להוות אתגר. נסה לא להגביל את הפרסום שלך, ותוכל למשוך יותר קונים פוטנציאליים.
ברגע שמצאת קונים פוטנציאליים, שמור על התהליך בתנועה:
- קבל 2-3 קונים פוטנציאליים רק במקרה שהעסקה הראשונית מגמגמת.
- שמור על קשר עם הקונים הפוטנציאליים.
- גלה אם הקונה הפוטנציאלי מתאים מבחינה כספית לפני סיפוק מידע כלשהו על העסק שלך. אם אתה מתכנן לממן את המכירה, החלט על הפרטים עם רואה חשבון או עורך דין, כך שתוכל להגיע להסכם עם הקונה.
- אפשר מעט מקום למשא ומתן, אך עמוד איתן על מחיר סביר וקח בחשבון את השווי העתידי של החברה.
- הבא הסכמים כלשהם אל הכתב. הקונים הפוטנציאליים צריכים לחתום על הסכם סודיות/חיסיון על מנת להגן על המידע שלך.
בנוסף, ייתכן שהקונה יבקשך לחתום על הסכם אי-תחרות, בו תסכים שלא לפתוח עסק חדש, מתחרה ולקחת לקוחות.
7. טיפול ברווחים
קח קצת זמן, לפחות מספר חודשים, לפני שתשתמש ברווחים מהמכירה. צור תכנית המתווה את יעדיך הפיננסיים, ולמד על השלכות מס הקשורות לעושר הפתאומי. דבר עם איש מקצוע פיננסי על מנת לקבוע כיצד תרצה להשקיע את הכסף והתמקד ביתרונות לטווח ארוך, כמו יציאה מחוב וחיסכון לגיל פרישה.
מסקנה
מכירת עסק לוקחת זמן רב ועבור רבים היא מיזם רגשי. סיבה טובה למכירה או קיומו של שוק "חם" יכולות להקל על הנטל, בנוסף לעזרה של אנשי מקצוע.בסופו של דבר, סכום הכסף הגדול בחשבון הבנק שלך והזמן הפנוי החדש יהפכו את התהליך המפרך לכדאי.
מעבר ללוח מודעות של אתרי אינטרנט למכירה
מעבר ללוח מודעות של עסקים למכירה
אהבתם? עזר לכם? שתפו: